SCHOOLINRICHTING

Waar begin je?

Een school inrichten, hoe doe je dat nu eigenlijk? Want waar begin je en waar moet je allemaal rekening mee houden? En hoe zorg je dat het één geheel wordt. Het wordt nog wel eens onderschat hoeveel werk het is, zo'n heel gebouw inrichten. Wij ontzorgen jullie graag zodat jullie je met het onderwijs kunnen bezig houden.

Visie op inrichting

Voor het inrichten van een klaslokaal, groepsruimte of leerplein houden wij onder andere rekening met een aantal punten. Door het aanbieden van werkplekken of verschillende manieren creëer je rust, want iedereen kan werken op een manier welke voor hem of haar werkt. Zo zijn er plekken om samen te werken of juist alleen. In stilte of in ruis. Mag je zitten, staan, laag zitten of misschien zelfs liggen?  Mogen ze elkaar ontmoeten? Gebeurt dit groepsdoorbrekend? Is er ruimte om te spelen en te experimenteren? Kinderen krijgen veel indrukken op een dag, is er ook een plek waar ze zich kunnen uitdrukken? Veel vragen die we samen zullen bekijken en beantwoorden. Dit is nodig om een goed onderbouwd ontwerp te kunnen maken. Zo is het straks niet alleen een mooi plaatje, maar heeft elk meubelstuk ook echt een functie.

Rijke speel- /leeromgeving

We duiken nog iets dieper in het interieur. Want dan staat zo'n mooie inrichting, en dan? Hoe richt je je kasten in en hoe ga je er in werken. Samen bekijken we het aanbod. Wat staat klaar en waar kunnen ze direct mee aan de slag. Maar ook wat mogen ze zelf pakken en wat niet? En wat bied je aan? Kunnen ze steeds alles pakken wat er is of wissel je in je aanbod? We geven tips over hoe je dit goed kunt wegzetten in de kasten en het aantrekkelijk is voor de leerlingen. Zodat ze zin krijgen om er mee aan de slag te gaan.

Betrokkenheid en welbevinden

Boys will be boys. We houden de jongens ook in de gaten. In het onderwijs zijn vrouwen in de meerderheid. Wij vinden het belangrijk dat ook de jongens zich prettig voelen bij de inrichting van de school. Het mag ook stoer en stevig. Tijdens de kindsessies die we doen vragen we ook altijd om een mix van jongens en meisjes. Erg inspirerend om te zien waar de kinderen zelf mee komen. De tofste ideeën komen voorbij. Ze weten zelf vaak heel goed wat ze willen.

Hergebruik

Wat goed is blijft! Dat is ons motto. Bij elk project gaan we op zoek naar de pareltjes. Waar het kan hergebruiken we zoveel mogelijk meubilair. Soms in een ander jasje, soms met een kleine aanpassing. We bekijken alle opties om het meubelstuk te refurbishen. Erg leuk om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden en 'out of the box' te denken. We vinden dit belangrijk omdat er veel verloren gaat wat nog prima een tweede (of derde) ronde mee kan, zo dragen wij ons steentje bij aan een duurzame wereld.

Autonomie en initiatief

Hoeveel autonomie geef je de leerlingen? Mogen ze zelf beslissen waar ze werken en hoe ze werken? Hoeveel is er al voor ze bedacht en hoeveel ruimte is er voor eigen inbreng. Maak je gebruik van een pakkast, met materialen waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten? Waar ze hun spel mee kunnen uitbreiden? Want hoort een weegschaal alleen in de huishoek of kunnen ze er ook rekenopdrachten mee maken? Waar liggen de behoeftes van de kinderen. Welk gedrag zie je en hoe anticipeer je daar op?

Sfeermakers

De sfeermakers maken de ruimte af. Alles wordt op elkaar afgestemd helemaal in stijl van de school. Denk hierbij aan lampen, vloerkleden, manden, kussens en planten. Deze toevoegingen zorgen er voor dat het een warm en huiselijk geheel wordt. En plek waar kinderen (en leerkrachten) graag zijn. Waar ze zich thuis voelen en de ruimte voelen om te ontwikkelen, spelen en leren.